سرخط خبرها

«بایرون جانیس» پیانیست مشهور معاصر درگذشت

  • کد خبر: ۲۱۷۹۴۳
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
«بایرون جانیس» پیانیست مشهور معاصر درگذشت
«بایرون جنیس» پیانیست سرشناس آمریکایی در بیمارستان مونت سینا در ۹۵ سالگی در نیویورک درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «بایرون جانیس» پیانیست مشهور کلاسیک امریکایی که با ولادیمیر هورویتز هم دوره بود، والس‌های ناشناخته شوپن را از دست نوشته‌هایی که کشف کرده بود ضبط و پس از اجرای در اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد، به یک قهرمان فرهنگی در ایالات متحده تبدیل شد.

در طول جنگ سرد جانیس اولین هنرمند آمریکایی بود که برای شرکت در تبادل فرهنگی ۱۹۶۰ بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد. بعد‌ها او اولین پیانیست کنسرت آمریکایی بود که ۴۰ سال پس از اجرای قبلی خود در کوبا از او خواسته شد.

در سال ۱۹۶۷، جانیس به طور تصادفی دو نسخه دست نوشته ناشناخته از والس‌های شوپن را در فرانسه کشف کرد و بعدا در حالی که در دانشگاه ییل تدریس می‌کرد، دو نسخه دیگر را پیدا کرد. این اکتشافات بینش جدیدی در مورد روند خلاقیت شوپن فراهم کرد و EMI مجموعه شوپن خود را در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد.

جانیس شش بار توسط چهار رئیس جمهور در کاخ سفید اجرا شد و در میان جوایز او فرمانده لژیون افتخار فرانسه برای هنر و ادبیات بود.
جایزه بزرگ دیسک، بورس استنفورد از ییل و مدال طلا از انجمن فرانسوی برای تشویق پیشرفت (او اولین موسیقیدان بود که از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۰۶ این افتخار را دریافت کرد).

او آهنگ‌های اصلی The Hunchback Of Notre Dame و Hans Brinker یا Silver Skates را shoj و یکی را برای True Gen، یک مستند ۲۰۱۳ در مورد دوستی ۲۰ ساله بین گاری کوپر و ارنست همینگوی نوشت.

گفتنی است «بایرون جنیس» بیشتر به سبب رپرتوار‌های فوق‌العاده‌اش شامل «بتهوون»، «موتسارت»، «راخمانینف» و «پروکفیف» و با تعلق ویژه به موسیقی قرن نوزدهمی «فردریک شوپن» شناخته شده است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->